Sunday, January 16, 2011

saya dwibahasa ;P

Assalamualaikum w.b.t ,, apa khabar pembaca? I hope 2011 is going great for ya'll :D

amaran: kalau saya tulis dalam bahasa melayu, kadang-kadang memang ayat skema. harap-harap korang dapat tahan dengan ke-skema-annya =____________=


Dah ramai orang tanya, "awak memang dari kecik ke mak bapak ajar bahasa inggeris?"
 lepas tu, mesti teragak-agak nak jawab... sebab tak pasti 0___0

tapi tadi, dah tanya mama dan daddy, dan diorang dah terangkan semua :D
tq, ily ♥

Pada mulanya, mak saya tak pandai cakap Melayu. Mak saya pun, takde ambik kelas khas atau apa-apa, tapi belajar daripada ayah saya dan interaksi antara masyarakat sekeliling :) *apesal ayat cam takleh blah =__='

Masa saya kecik-kecik dulu, dekat rumah, mak cakap inggeris, ayah cakap melayu, dan bibik cakap indon. Tapi semasa saya membesar, saya lebih terdedah kepada Bahasa Inggeris. Lebih daripada bahasa ibunda saya sendiri.

~bahasa ibundaku bukan bahasa bondaku~
LOL that's so lame!


Saya mula betul-betul terdedah kepada bahasa melayu bila mula sekolah.

Sebelum persekolahan, memang dekat rumah, mak ayah ajar guna buku bahasa inggeris, cerita-cerita dalam bahasa inggeris dan sebagainya.

Paling banyak cerita-cerita klasik Disney :)

mak cerita, bila saya dengan abang saya kecik dulu, kitorang selalu 'lakonkan semula' dialog-dialog yang ada dalam cerita Disney yang kitorang tengok. hahahahaha... :">

Bukan sahaja mak saya tak pandai berbahasa Melayu pada masa tu, dia pun membesar dengan American English. Sambil dia mengajar saya dan abang saya, sambil tulah dia pun belajar :)

lagu pertama dalam Bahasa Melayu yang saya belajar: tepuk amai-amai .....
Lagu kedua: Negaraku ...

hahahahahaha!

So, due to the environment i grew up in, it affected my grades in school. I never got higher marks in my Malay papers in comparison to my English papers. I think I did get higher marks in Malay ONCE.

I've heard so many teachers complained about it. Most of them were my Bahasa Malaysia teachers, go figure.
I don't really see it as a bad thing, sometimes people exaggerate about it. I mean, it is kinda bizarre to be better in another language compared to your own, but hey, people have their strong spots and weak spots, right? and it's not as if i'm failing Bahasa Malaysia =___=' sheeeesh. calm down.

Being what people consider 'good' in English, gives a lot of advantages, actually. Such as in competitions, in communicating with people from all around the world, communicating with my mother's side of the family, etc. 

I'm really happy I 'grew up bilingual' .

hahaha.

1 comment:

Thanks for commenting! :D